V
annak olyan turbó hibák, amik mind dízel, mind benzin üzemű járművek esetén is előfordulnak, a legtöbb turbó hiba ilyen típusú. Azért vannak mindezek mellett olyan turbó meghibásodások is, mely tipikus dízel turbó hibák, lássuk most ezeket összefoglalva.
A dízel turbó hiba jelenségei
Dízel járművek esetén jelenleg a legelterjedtebb a változó geometriájú (VNT) turbófeltöltő alkalmazása. A változó geometriás turbók képesek minden fordulatszám tartományban magas teljesítmény leadására, pont ez a népszerűségük alapja, hiszen így egy feltöltővel kiküszöbölhető az a probléma, ami a fix geometriás turbók esetén mindig előjön, nevezetesen, hogy vagy alacsony fordulaton nyújtanak jó teljesítményt és gyors gázreakciót vagy magas fordulaton adnak le csúcsteljesítményt, de a kettő együtt nem lehetséges. Alacsony fordulatszám és terhelés mellett a változó geometria lapátjai közel zárt állapotban vannak, így csökkentve a turbó bemeneti keresztmetszetét. Ez megnövekedett gázsebességet és a turbó tengelyének gyorsabb forgását idézi elő, ami segíti a gyorsabb teljesítményleadást is.
Magas fordulatszám tartományban a változó geometria lapátjai nyitva vannak, ezzel növelve a belépési keresztmetszetet és így felvehető a motor megnövekedett kipufogógáz mennyisége is. Ezzel a megoldással egy feltöltővel elérhető a gyors gázreakció és a kiegyensúlyozott teljesítményleadás a motoron. Mindez persze együtt jár a változó geometriájú turbó hibáival is. Változó geometriás turbó hibák esetén megkülönböztetünk kopásból vagy sérülésből eredő turbó geometria hibát illetve turbó geometria leragadásból származó hibákat.
A változó geometriát valahogyan szabályozni is kell, ez történhet vákuum szeleppel és elektronikával is. És sajnos persze el is tudnak romlani, ami rendellenes működést eredményez és egy komolyabb turbó hiba előjele is lehet. Érdemes áttekinteni a turbó szabályzó szelep hiba és a turbó vezérlő elektronika hiba jelei témakörben született írásainkat.
Diesel turbó hibák esetén a legrosszabb, ami történhet, ha a turbó felkapta az olajat. Ilyenkor olyan mennyiségű kenőanyag jut a szívótorokba, ami képes táplálni a motor égését. A felpörögött motor gázpedál-állástól függetlenül addig forog extrém magas fordulaton, amíg el nem fogy a motorolaj a karterből és a motor kenés hiányában besül. Ez szinte garantáltan motorcserét jelent. Az időben nem felismert turbó tengely lógása tipikusan egy olyan hiba, ami turbó tengely töréshez vagy rosszabb esetben ahhoz vezet, hogy a turbó felkapta az olajat.
A fentiek alapján úgy gondolod, hogy diesel turbó hiba esete áll fenn nálad is? Több módon is tudunk segíteni!
– Előzetes árajánlatot szeretnél kérni javításra? Itt néhány adat megadásával megteheted: https://www.turbo-hiba.hu/arajanlat/
– Díjmentes javításra elszállítást itt tudsz kérni tőlünk: https://www.turbo.hu/erdekel-a-termek/
– Kíváncsi vagy egy gyári felújított vagy új, esetleg utángyártott turbó árára? Online katalógusunkban típusra szűrve tudsz böngészni árakkal, elérhetőségekkel itt: https://www.turbo.hu/arak/