Annak érdekében, hogy megértsük ennek a turbó hibának a jelentőségét és a lehetséges megelőzését, először is érdemes megvizsgálni a turbó tengely törés okait és következményeit.
A turbó tengely törés általában több tényező együttes hatásának eredménye lehet. Azonban a leggyakoribb okok a következők:
A nem megfelelő kenés: A turbófeltöltők rendkívül precíz szerkezetek, a turbinatengely percenként akár több mint 200.000 fordulatot is megtehet, miközben a közel 1.000 fokos kipufogógáz hatásainak és nyomásának is ellen kell állnia. Ilyen mostoha körülmények között a megfelelő kenés kulcsfontosságú a működése és az élettartama szempontjából!
A legelterjedtebb siklócsapágyas turbófeltöltők esetén a kenésért és a hőelvonásért egy olajfilm réteg felel. Ha ez az olajfilm réteg nem alakul ki megfelelően vagy a megfelelő olajáramlás nem biztosított, akkor az egyenes út a turbó tengely törés felé.
A nem megfelelő kenés leggyakoribb esetei melyek előbb-utóbb a turbó tengely töréséhez vezetnek:
- Túl alacsony olajszint
- Nem megfelelő olajnyomás
- Nem biztosított a megfelelő olajáramlás (beszűkült olajvezeték, túl magas kartergáz nyomás)
- Nem megfelelő motorolaj használata
Szennyeződés a kenőanyagban:
A motorolaj idővel elhasználódik, ezzel mindenki tisztában van, de hogy mikor, az sok tényezőtől függ és nem igazán tervezhető előre. Ugyan az autógyártók megadnak egy olajcsere periódust, de annak betartása nem garancia arra, hogy nem üzemeltetjük az autót túlhasznált, szennyezett kenőanyaggal, ami legelőször az erre legérzékenyebb komponenst, a turbófeltöltő csapágyazását fogja tönkre tenni, ami pedig a turbó tengely törés előszobája. De hogyan lehetséges ez? Pedig logikus… A motorolaj szennyezettsége nagyban függ a használati szokásoktól és körülményektől és a jármű életkorától, futásteljesítményétől is. Egy több százezer kilométert futott, főleg városi használatban, rövid utakat teljesítő, télen használt jármű motorolaja akár már 8-10.000 km megtétele után is túlhasználtnak tekinthető, miközben egy 95%-ban országúti tempó mellett 500-1.000 kilométeres távokat teljesítő, nyugodt vezető járművének motorolaja nyáron akár 30-40.000 km megtétele után is még bőven használható lehetne.
A szennyezett, túlhasznált motorolajban nagy számban található olyan mikró és makró szennyeződés (fém, korom, stb.) ami az olajfilm rétegbe kerülve megkoptatja a turbófeltöltő tengelyének és csapágyainak futófelületét. Ezek a kopások, berágódások kiegyensúlyozatlan állapotot eredményeznek a forgórészben. Ha a turbó felújítás nem történik meg időben, akkor ez az állapot egyenes út a turbó tengely törés felé.
Látható tehát, hogy a motorolaj rendszeres cseréje és megfelelő szinten tartása létfontosságú a turbó tengely és csapágyak megfelelő kenéséhez és hűtéséhez. Ha az olajszint túl alacsony vagy a kenőanyagban szennyeződés van, akkor drasztikusan növekszik annak a kockázata, hogy turbó tengely törés következik be.
Mechanikai sérülések:
Előfordul, hogy a turbófeltöltő a friss levegővel együtt szilárd szennyeződést szív be, például egy elöregedett szívócső vagy tömítés darabját vagy a légszűrő cseréjekor óvatlanul a rendszerbe került falevelet, kavicsot. Olyan is megesik, hogy a turbina oldalon, a kipufogó gázzal érkezik szilárd szennyeződés a turbinalapátokhoz, például összeállt koromdarabok a kipufogószelepekről esetleg levált leömlő vagy tömítésdarabok. Mindkét esetben ezek a beszívott idegen anyagok sérülést okoznak a turbó lapátjaiban, ami pedig kiegyensúlyozatlan állapothoz vezet a forgórészben. A kiegyensúlyozatlan forgórész pedig előbb-utóbb, de megfelelő és szakszerű turbó javítás hiányában szinte biztosan elvezet a turbó tengely törés felé.
Turbó tengely törés – következmények:
A turbó tengely törés olyan turbó hiba, ami súlyos problémákat okozhat az autóban. A turbó tengely törése esetén a járművet tovább üzemeltetni tilos és veszélyes! A lehető leghamarabb meg kell állni és szervizbe kell szállítani a járművet, hogy a kiszerelt turbó felújítása megtörténhessen. Íme néhány lehetséges következmény:
– Turbó tengely törés esetén a tovább üzemeltetett jármű motorja és kipufogó rendszere (katalizátor, részecskeszűrő) is súlyos károkat szenvedhet illetve maga a turbó is alkalmatlanná vállhat a szakszerű turbó felújítás elvégzésére.
– Turbó tengely törés esetén nagy mennyiségű motorolaj juthat a motorba (vagy a kipufogó rendszerbe), ami dízel üzemű jármű esetén akár végzetes felpörgéshez (kontrollálatlan égés) is vezethet.
– A törött turbó tengely drasztikusan csökkenti a jármű teljesítményét illetve sűrű füstöt eredményezhet a kipufogóban is.
Turbó tengely törés – megelőzés:
– A legfontosabb, hogy ha turbó hiba meglétére gyanakszunk, akkor ne halogassuk a turbó javítás elvégzését. Különösen turbó tengely lógás és sérült kompresszor vagy turbinalapátok esetén áll fenn a veszélye a turbó tengely törés közeli bekövetkeztének.
– A megfelelő és rendszeresen cserélt illetve ellenőrzött szintű motorolaj sokat segít a turbó tengely törés megelőzésében.
– A jármű rendszeres karbantartásakor kérjük meg a szerelőt, hogy ellenőrizze a turbó tengely lógás mértékét és a lapátok állapotát. Szükség esetén végeztesse el a turbó felújítását.
A fentiek alapján úgy gondolod, hogy turbó tengely törés esete áll fenn nálad is? Több módon is tudunk segíteni!
– Előzetes árajánlatot szeretnél kérni javításra? Itt néhány adat megadásával megteheted: https://www.turbo-hiba.hu/arajanlat/
– Díjmentes javításra elszállítást itt tudsz kérni tőlünk: https://www.turbo.hu/erdekel-a-termek/