Kezdőlap » Blog » A turbó tengely lógása

A turbó tengely lógása

by Ruskó Beatrix

A

turbó tengely lógása súlyos károkat okozhat a turbófeltöltőben és ezáltal a motorban is, ha nem kezelik időben az efféle turbó hibát. A kopás, szennyeződés vagy nem megfelelő kenés egyaránt okozhatja a turbó tengelyének lógását, ám nézzük ezt meg konkrétabban…

A turbó tengely lógása és ennek okai:

  • Kopás: A turbófeltöltő tengelye rendkívül nagy sebességgel forog, akár több, mint 200 000 fordulat/perc sebességgel is. Ideális esetben a csapágyak és a turbinatengely futófelületei nem érintkeznek egymással, de előfordulnak olyan üzemállapotok, amikor a kenésért és a hőelvonásért felelős olajfilm réteg nem tud tökéletesen felépülni. Ezért idővel a csapágyak és a futófelületek elkophatnak, ami a tengely lógásához vezet.
  • Szennyeződés: A szennyeződések, például a por és a korom bejuthatnak a turbófeltöltőbe és felhalmozódhatnak a csapágyakban. A motorolaj is ahogy közeledik az élettartama végéhez egyre több szennyeződést tartalmaz. Ez súrlódást és végeredményben kopást eredményez a futófelületeken, ami a turbó tengely lógásához vezet.
  •           Olajkenési rendellenesség: A turbófeltöltő megfelelő kenéséhez jó minőségű olajra van szükség megfelelő nyomáson. Ha az olajszint alacsony vagy ha az olaj szennyezett, túlhasznált esetleg nem megfelelő minőségű vagy az olajrendszer hibásan működik, akkor a csapágyak nem kapnak elegendő illetve megfelelő kenést, ami kopáshoz és szintén a turbó tengely lógásához vezethet.  

A turbó tengely megengedett lógása:

Laikusoktól sokszor hallani, hogy a turbó tengely kotyog, de milyen mértékű és irányú turbó tengely lógás a még megengedett? Fontos tudni, hogy a legtöbb közúti járműben úgynevezett siklócsapágyas turbófeltöltő üzemel, ahol a kenésért és a hőelvonásért egy olajfilm réteg felel, ami elválasztja a csapágyak és a turbinatengely futófelületeit egymástól és egyúttal a hőelvonásért is felel. Éppen ezért egy pontosan méretezett hézagra van szükség a futófelületek között. Ezeknek a hézagoknak az összege egy gyárilag is meglévő radiális irányú tengelylógást eredményez a turbófeltöltőben, amíg a csapágyház nincs olajnyomás alá helyezve. Ez teljesen normális és szükséges jelenség, amíg ez a radiális irányú lógás megegyezik a gyári méretezéssel. Azonban, ha a radiális irányú turbó tengely lógás már olyan mértékű, hogy a lapátok hozzáérnek a turbina és/vagy kompresszorház falához, akkor az már túlzott kopásra és abnormális turbó tengely lógásra enged következtetni.

Axiális, azaz tengely irányú turbó tengely lógás azonban nem megengedett, az minden esetben hibás turbóra utal.

A turbó tengely lógásának következményei:

    • Csökkent teljesítmény: A turbófeltöltő nem tudja hatékonyan feltölteni a motort levegővel, ha a tengely lóg. Ez a motor teljesítményének és nyomatékának csökkenéséhez vezet.
    • Megnövekedett füstképződés: A turbófeltöltőből olaj szivároghat, ha a turbó tengely abnormálisan lóg. Ez a kipufogógáz füstképződésének növekedéséhez vezet, emellett károsítja a katalizátor és a részecskeszűrőt is. Ha nagy mennyiségű motorolaj jut be a motorba a turbóból, akkor az dízel üzemű motorok esetén rendkívül veszélyes kontrollálatlan égéshez, felpörgéshez vezethet!
    • Fokozott zaj: A turbófeltöltőből fémes vagy fütyülő esetleg huhogó hang hallatszhat, ha a turbó tengely lóg. Ha korábban nem volt ilyen hangja, akkor érdemes abnormális mértékű turbó tengely lógásra gondolni.
    • Súlyos motorhiba: Az abnormális turbó tengely lógás előbb-utóbb a turbinatengely töréséhez vezet. Ha a turbó tengelye eltörik, az súlyos motorhibához vezethet, beleértve a turbófeltöltő házának, az intercoolernek, a motornak és a katalizátor/részecskeszűrőnek a károsodását is.

Az időben észlelt turbó tengely lógás esetén a turbó felújítás költsége nagyságrendekkel alacsonyabb lehet, mint egy turbó tengely törés esetén. Arról nem is beszélve, hogy szakszerű turbó javítással megelőzhetjük a további költséges károkat is az autónkban. Fontos tehát, hogy figyeljünk az autónk jelzéseire, és ne halogassuk a turbó hibájának megoldását. Ha a ellenőrzéskor a turbó tengely kotyog vagy használat közben furcsa, eddig nem hallott hangokat hall a motortérben illetve ha észreveszi, hogy az autó teljesítménye romlik, füstöl és eszi az olajat, akkor haladéktalanul forduljon szakemberhez és időben végeztessük el a turbó felújítást.

A fentiek alapján úgy gondolod, hogy abnormális mértékű turbó tengely lógása áll fenn nálad is? Több módon is tudunk segíteni!
– Előzetes árajánlatot szeretnél kérni javításra? Itt néhány adat megadásával megteheted: https://www.turbo-hiba.hu/arajanlat/
– Díjmentes javításra elszállítást itt tudsz kérni tőlünk: https://www.turbo.hu/erdekel-a-termek/
– Kíváncsi vagy egy gyári felújított vagy új, esetleg utángyártott turbó árára? Online katalógusunkban típusra szűrve tudsz böngészni árakkal, elérhetőségekkel itt: https://www.turbo.hu/arak/

Ez is érdekelhet