Kezdőlap » Blog » Turbó olajfolyás – okai és hatásai

Turbó olajfolyás – okai és hatásai

by Ruskó Beatrix
A turbó olajfolyás egy trükkös jelenség, ugyanis nem biztos, hogy turbó hiba eredménye, elképzelhető, hogy maga a turbó nem is hibás, csak az üzemeltetési körülmények eredményezik az olajfolyását. A turbó olajfolyás jelenségének tisztázása érdekében elengedhetetlen a turbó felépítésének megértése.

A turbófeltöltők olajtömítettsége

Ha a próbapadon lévő turbófeltöltőt olajjal töltenék fel, úgy, hogy az olaj visszafolyót lezárjuk, akkor a csapágyházból mindkét oldalon, a kompresszor és a kipufogó oldalon is szivárogni fog az olaj. Az olajtömítettség eléréséhez a turbófeltöltőnek működnie (forognia) kell, hisz csak ekkor jön létre a kipufogógáz és a levegő nyomása. A rendszer megfelelő működése során ezek a nyomások (optimális esetben…) mindig magasabbak, mint a csapágyházban lévő olajnyomás.

Az óriási, 2-300 000 ford./perc körüli fordulatszám és a kipufogógázok akár 1.000+ Celsius fokos hőmérséklete miatt a tipikus O-gyűrűk nem használhatók a turbó belsejében. Ennek ellenére a tömítőrendszer felépítése nagyon precíz, de kell hozzá a megfelelő üzemeltetési körülmény. A fent említett nyomáskiegyenlítésen kívül a tengely mindkét oldalán más elemek is találhatók, amelyek a tömítőrendszer részét képezik. A seeger gyűrűk, amelyek nyomással vannak meghúzva, amit a turbina oldalon a kipufogógáz, míg a kompresszor oldalon a levegő nyomása tömíti, a turbó forgási sebességétől függően. Olajvezetők, a turbinatengely speciálisan kialakított része a turbina oldalán, amely a centrifugális erő hatására kifelé vezeti az olajat. A kompresszor oldali olajvezető pontosan ugyanígy működik, azonban a tengely felépítéséből adódóan ezen az oldalon ez egy külön elem.

A megfelelő olajtömítettséghez az alkatrészek egyike (pl. csapágyak, turbinatengely futófelülete) sem lehet sérült mechanikailag. Azonban szükséges a teljes rendszer, beleértve a motor és kipufogó tervezett, hibátlan működése is. Éppen ezért az olajszivárgás gyakran nem oka, hanem tünete a problémának. Ezért a turbó olajfolyás nem mindig jelenti azt, hogy turbó javítás szükséges.

Mikor nem a turbó hibája a turbó olajfolyás?

Ha a motorban eltömődik vagy hibásan működik a kartergáz szűrő, ez magával hozhatja azt, hogy a kompresszor oldalra olaj kerül és azt vesszük észre, hogy olaj van az intercoolerben és az oda vezető csövekben is. Ez esetben azonban a turbó nem hibás, hisz csak továbbítja az olajat mely bekerül a töltő oldalra.

Ha a forgattyúsházban megnő a kartergáz nyomása (például a motor kopásából adódóan), az megakadályozza az olaj szabad visszafolyását a karterbe. Ebben a hibás üzemállapotban jellemzően mind a turbina, mind a kompresszor oldalon olajszivárgás fog jelentkezni.

Előfordul, hogy a motor nem kopott, a turbó pedig nem hibás, mégis olajfolyás tapasztalható a turbónál. Ez jellemzően akkor fordulhat még elő, ha

  • Túl magas az olajszint az olajteknőben
  • Az olajcsövek sérültek vagy eltömődtek
  • Nem megfelelő tömítés használata esetén, ami gátolja az olaj útját
  • Fentebb már részleteztük, hogy a megfelelő olajtömítettséghez elengedhetetlen a teljes rendszer (motor valamint a szívó és kipufogó oldal) tervezett működése. De abban az esetben, ha eltávolítják a részecskeszűrőt vagy a katalizátort, akkor megváltozik a nyomás a kipufogó oldalon, aminek következtében a turbófeltöltő tervezett működési körülményei is megváltoznak és ez turbó hiba valamint turbó olajfolyás bekövetkeztéhez vezethet.

Amikor a turbó olajfolyás turbó hiba következménye:

A turbó megfelelő működése és élettartama szempontjából létfontosságú a csapágyak és a turbinatengely futófelületeinek megfelelő kenése. Ehhez szennyeződésektől mentes, jó és a gyártó előírásainak megfelelő minőségű motorolajra van szükség a turbónál, megfelelő mennyiségben és megfelelő nyomáson. Ha ezek közül csak egy sincs meg, akkor a turbófeltöltő alkatrészei, csapágyai, futófelületei sérülni fognak. Ezek a sérülések tengelylógáshoz vezetnek, aminek a következménye pedig a turbó olajfolyás. Lássuk, milyen esetekben következik ez be:

Olajhiányos állapot: A turbófeltöltőre az olaj csapágyakhoz történő eljuttatásában még a rövid idejű kimaradás is nagyon nagy veszélyt jelent. Az olajozás kimaradása szárazsúrlódás fellépését idézi elő, ami végeredményben a csapágy és a turbinatengely túlhevülését eredményezi valamint bekövetkezik az együttműködő elemek súrlódása, ami a futófelületek kopásával, berágódásával végződik. A megfelelő olajozás hiányát leggyakrabban az olajvezetékek elszennyeződése illetve eldugulása, az olajszivattyú meghibásodása, az olajteknő sérülése és az alacsony motorolajszint okozhatják.

Olajszennyeződés: Az olajszennyeződés vagy az olaj nem megfelelő minőségi paraméterei szintén a turbófeltöltő meghibásodását eredményezik. Az olaj szennyeződhet kémiai úton és/vagy apró részecskékkel:

Az üzemanyag vagy hűtőfolyadék kenőolajba történő bejutása annak hígulását eredményezi és drasztikusan rontja annak olajkenési képességét. Ilyen leggyakrabban a befecskendezők meghibásodásakor vagy a szennyezett részecskeszűrő gyakori regenerálásakor fordulhat elő.

Minden szennyezőanyag-részecske, mint például korom- vagy fémrészecskék, karcolják a csapágyak és a tengely felületét, ezáltal sérüléseket és bemaródásokat eredményeznek. A futófelületek károsodása tengelylógást eredményez. Nem egyszer a szennyezőanyagok a kenőolajban az előző turbófeltöltő vagy motorhiba maradványai. Olyan helyzetek is gyakran előfordulnak, amikor a motorfelújítás közben a hengerfej mechanikus megmunkálása után keletkezett szennyeződések nem kerülnek tökéletesen eltávolításra az olajcsatornákból és belekerülnek a friss motorolajba. Gyakori hiba szokott lenni az is, hogy az olajcserét nem igazítják a jármű használati szokásaihoz (pl. gyakori rövid városi utak vagy nagy terhelés, pl. utánfutó) és túlhasznált olajjal üzemeltetik a járművet.

A turbó olajfolyás következményei:

A turbó olajfolyás számos problémát eredményezhet. A legszembetűnőbb turbó hiba talán a kékes füst és a megnőtt károsanyag kibocsátás. Számolni kell a turbó geometria leragadás veszélyével is és a katalizátor, részecskeszűrő idő előtti meghibásodásával is. Súlyos turbó olajfolyás esetén fennáll a veszélye, hogy a turbó felkapja az olajat, ami végzetes lehet a motorra vagy akár az egész járműre nézve.

A fentiek alapján úgy gondolod, hogy fennáll a veszélye, hogy turbó olajfolyás esete áll fenn nálad is? Több módon is tudunk segíteni!

– Előzetes árajánlatot szeretnél kérni javításra? Itt néhány adat megadásával megteheted: https://www.turbo-hiba.hu/arajanlat/

– Díjmentes javításra elszállítást itt tudsz kérni tőlünk: https://www.turbo.hu/erdekel-a-termek/

– Kíváncsi vagy egy gyári felújított vagy új, esetleg utángyártott turbó árára? Online katalógusunkban típusra szűrve tudsz böngészni árakkal, elérhetőségekkel itt: https://www.turbo.hu/arak/

Ez is érdekelhet