Akkor beszélünk arról, hogy a turbó felkapta az olajat, ha dízel jármű esetén a motor a kenőolajat kezdi el égetni és ez egy kontrollálhatatlan üzemállapothoz vezet. Magyarán nem tudjuk az autót leállítani, a motor bőven a maximális fordulatszáma fölött forog, mindenhonnan ömlik a füst és mindez addig tart, amíg van elégethető kenőanyag a rendszerben.
Hogyan előzzük meg, hogy a turbó felkapja az olajat?
A legfontosabb annak megelőzése, hogy bekövetkezzen az az állapot, hogy a turbó felkapja az olajat. Ennek azért a legtöbbször van előzménye. A megnövekedett olajfogyasztás, a turbó olajfolyás jelei a motortérben, az intercoolerből csöpögő olaj mind annak a jele, hogy a turbóval illetve annak működésével valami nincs rendben. Ezt nem szabad elhanyagolni, a turbó javítás halogatása sem megoldás, mert ezek a folyamatok nem visszafordíthatóak, a turbó felújítás és annak járulékos költségei csak növekednek a halogatással és közben kitesszük magunkat annak a veszélynek, hogy a jármű otthagy minket az út szélén vagy rosszabb esetben a turbó felkapja az olajat és akár az egész autót leírhatjuk veszteségnek. Javaslom az alábbi videó megnézését, hogy milyen érzés is az, amikor a turbó felkapta az olajat. De az internet illetve a videómegosztók tele vannak ehhez hasonló vagy akár durvább videókkal is, érdemes rákeresni a „turbo felkapta az olajat” vagy a „diesel engine runaway” kifejezésekre.
Mit tegyünk, ha a turbó felkapta az olajat?
Érdemes tisztában lenni vele azért, hogy mit tehet és mit ne tegyen, ha a turbó felkapta az olajat. Félre kell húzódni és meg kell próbálni lefullasztani az autót. Álló helyzetben tedd ötödik sebességbe a járművet, lépj határozotton a fékre és lépj le a kuplungról. Ne indítsd újra az autót semmiképpen, hívj autómentőt és szállíttasd szakműhelybe.
Ha nem sikerült lefullasztani a motort (pl. automata váltós járművek…) akkor helyezd biztonságba az utasokat és távolodj el a járműtől, kérj segítséget a hatóságoktól. Az interneten kutakodva bele fogsz futni olyan tanácsokba, hogy le kell tépni vagy el kell dugaszolni a szívócsövet egy ronggyal és akkor a motor nem fog levegőt kapni, az égés megszűnik. Én ezt nem javaslom, mert ilyen körülmények között, amikor a motor brutális fordulaton pörög, ömlik a füst mindenhonnan, akkor forró olaj és vízvezeték között a motortérben turkálni több, mint vakmerő és veszélyes. Ha bármi eldurran miközben ott matatsz, az elvesztett motor/jármű lesz a legkisebb gond sajnos…
A fentiek alapján úgy gondolod, hogy fennáll a veszélye, hogy a turbó felkapja az olajat nálad is? Több módon is tudunk segíteni!
– Előzetes árajánlatot szeretnél kérni javításra? Itt néhány adat megadásával megteheted: https://www.turbo-hiba.hu/arajanlat/
– Díjmentes javításra elszállítást itt tudsz kérni tőlünk: https://www.turbo.hu/erdekel-a-termek/
– Kíváncsi vagy egy gyári felújított vagy új, esetleg utángyártott turbó árára? Online katalógusunkban típusra szűrve tudsz böngészni árakkal, elérhetőségekkel itt: https://www.turbo.hu/arak/