Kezdőlap » Blog » A turbó geometria leragadás jelei

A turbó geometria leragadás jelei

by Ruskó Beatrix

A

turbó geometria leragadása rendkívül fontos turbó hiba, amely hatással lehet az autó teljesítményére és megbízhatóságára.

Fontos! Amennyiben a hibát a turbó változó geometria sérülése okozza, akkor olvasd el a témában született másik cikkünket itt: https://www.turbo-hiba.hu/turbo-geometria-hiba/

Ismerős az a helyzet, hogy az autó gyorsítás vagy terhelés, pl. emelkedőn haladás vagy előzés közben egyszer csak megtorpan, elmegy belőle az erő, a check engine lámpa felvillan és az autó vészüzembe kapcsol, de egy leállítás és újraindítás után újra minden jónak tűnik egészen a következő hasonló hibáig? Ha igen, akkor az jó eséllyel a turbó geometria leragadás következménye ugyanis a változó geometriájú turbó hibái közül ez az egyik leggyakoribb turbó hiba jel.

A turbó geometria leragadás tünetei

De milyen tünetekkel járhat együtt még a turbó geometria leragadása és hogyan ismerhető fel, hogy valóban az a probléma?

  • Teljesítményvesztés: A teljesen leragadt turbó geometria miatt az autó teljesítménye csökkenhet. Nehezebben gyorsul, érezhetően megnő a „turbó lyuk” és a motor észrevehetően gyengébb lesz, főleg az alacsonyabb fordulatszám tartományokban.
  • Szürke füst kipufogásnál: A turbó geometria leragadása miatt az üzemanyag égése tökéletlen lesz, ami szürke füstöt eredményezhet a kipufogásnál. Ráadásul ez öngerjesztő folyamat, hiszen az elégetlen üzemanyag miatti koromképződés még több lerakódást eredményez a kipufogó rendszerben és a turbó változó geometriájában is.
  • Kipufogószag és kifújás a motortérben: Ha a turbó geometria leragadt és a kipufogó keresztmetszete is beszűkült, akkor az illesztéseknél hajlamos lesz kifújni a rendszer és ilyenkor a kipufogógázok akár az utastérbe is bejuthatnak, de füstöt eredményezhetnek a motortérben is.
  • Zajok és rezgések: A turbó geometria leragadása olyan zajokhoz és rezgésekhez vezethet, amelyek nem voltak korábban jelen az autóban. Például huhogó vagy dübörgő hangok hallhatók, rendszerint gázadásra vagy a fordulatszám leejtésekor.
  • Motorhiba visszajelző: A leragadt turbó geometria gyakran a motorhiba jelzőfényének felgyulladásához vezet a műszerfalon. Ez főleg amiatt következik be, mert a motorvezérlő az elvárt turbónyomástól eltérő adatokat kap vissza. Ha a turbó változó geometria (közel) zárt állapotban ragad le, akkor magasabb fordulatszámon túl magas turbónyomás keletkezik és a motorvezérlés védekezés képen vészüzembe kapcsol, hogy megvédje a motort és a komponenseket a túlnyomás okozta károsodásoktól. Ilyen esetekben az autó leállítás, majd újraindítása látszólag segít, de valójában maga a hiba forrása nem szűnik meg, így nem érdemes ezzel túl sokáig „játszani”, mivel ez a túlpörgés előbb-utóbb a turbó szerkezeti károsodásához fog vezetni.

Ha bármelyik fentebb említett turbó hiba jelet észleljük az autónkban, fontos, hogy minél előbb szakemberhez forduljunk. A turbó geometria leragadása súlyos következményekkel járhat az autó motorjára, kipufogó rendszerére és turbófeltöltőjére nézve, és minél hamarabb kezeljük, annál kisebb lesz a kár.

A leggyakrabban mitől alakul ki turbó geometria leragadás?

  1. A dízel változó geometriás turbóval szerelt járműveket nem rövid utak megtételére tervezték. Amennyiben sűrűn közlekedik ilyen járművel városban araszolva, jellemzően rövid távokat megtéve, rendszerint hideg motorral, akkor számítani kell előbb-utóbb turbó geometria leragadásra.
  2. A turbó maga már hibás és átengedi az olajat, ami a turbina oldalon a forró kipufogógázzal keveredve kokszlerakódást eredményez a változó geometria lamelláin és vezérlésén.
  3. Olyan motorhiba miatt) pl. befecskendező hiba vagy túlzott motorkopás), ami tökéletlen égéssel vagy a motorolaj kipufogóba kerülésével jár

Hogyan tudsz védekezni a turbó geometria leragadás ellen?

  • Dízel változó geometriás turbóval szerelt járművel lehetőleg ne járjon sűrűn városban, rövid távokon. Ha ez elkerülhetetlen, akkor hetente egyszer iktasson be egy hosszabb utat ki autópályán vagy országúton, ahol nagyobb terhelés mellett lehetősége van a kipufogó rendszernek és így a turbónak is kitisztulásra.
  • Ha a turbó és/vagy a motor sok olajat eszik, akkor ne halogassa ezek felújítását, a probléma megszűntetését.
  • Eltömődött katalizátorral és/vagy részecskeszűrűvel ne közlekedjen, mert a visszatorlódó kipufogógázból szintén lerakódás keletkezik a turbó változó geometriájában.

A fentiek alapján úgy gondolod, hogy turbó geometria leragadás jelei állnak fenn nálad is? Több módon is tudunk segíteni!
– Előzetes árajánlatot szeretnél kérni javításra? Itt néhány adat megadásával megteheted: https://www.turbo-hiba.hu/arajanlat/
– Díjmentes javításra elszállítást itt tudsz kérni tőlünk: https://www.turbo.hu/erdekel-a-termek/
– Kíváncsi vagy egy gyári felújított vagy új, esetleg utángyártott turbó árára? Online katalógusunkban típusra szűrve tudsz böngészni árakkal, elérhetőségekkel itt: https://www.turbo.hu/arak/

Ez is érdekelhet