Kezdőlap » Blog » Turbó hiba: füst, de milyen?

Turbó hiba: füst, de milyen?

by Ruskó Beatrix
K ék, fekete, fehér – mi a közös bennük? Mindegyik utalhat a turbófeltöltő hibájára is. Persze leggyakrabban kék füstöt látunk autónkból távozni turbó hiba esetén, ám előfordulnak más lehetőségek is.

Milyen színű füstöt bocsáthat ki egy autó turbóhiba esetén?

Kék füst: Ez a leggyakoribb jele a turbófeltöltő olajszivárgásának, de természetesen lehet motorhiba (szelepszár, szelepvezető vagy dugattyúgyűrű kopás) jele is. A jelenség mindenképpen megnövekedett motorolaj fogyasztással párosul. Figyelni kell a megfelelő olajszint meglétére és amennyiben a motorhibát kizártuk érdemes elvégezni a turbó felújítását a lehető leghamarabb, mielőtt súlyosabb meghibásodás nem társul az olajfogyasztáshoz.

Fekete füst: A fekete füst több okra is utalhat, de szinte mindig a nem megfelelő égés következménye és gyakran a turbófeltöltő nem megfelelő működésének következménye. A turbóhiba esetén a fekete füst általában vastag és sűrű, és kormos lerakódást okozhat a kipufogócső végén. A nem elégséges turbónyomás következtében a tökéletlen égés vezethet fekete füsthöz. Ezt okozhatja a turbó kopása, a változó geometria leragadása vagy a turbónyomás szabályzó hibás működése is. Érdemes a turbó bevizsgálását szakműhelyre bízni, mert az időben elvégzett, szakszerű turbó javítás sok esetben nagyságrendekkel alacsonyabb költséggel jár, mint ha megvárjuk a nagyobb turbóhiba bekövetkeztét. Fekete füst esetén érdemes még kicserélni a légszűrőt is, mert egy eltömődött vagy nem megfelelő minőségű légszűrő is tud ilyen jelenséget produkálni.

Fehér füst: A fehér füst általában vízgőz jelenlétét jelzi a kipufogógázban. Ez kondenzációból is származhat, főleg benzines autóknál és amennyiben indítás után jelentkezik, majd pár perc elteltével megszűnik, akkor nem érdemes aggódni miatta. Azonban a sűrű fehér füst, ami nem szűnik meg indítás után, utalhat a hengerfej tömítésének szivárgására vagy a motorblokk repedésére is illetve vízhűtéses turbó esetén a turbófeltöltő hűtőrendszerének meghibásodására is. Érdemes a fehér füst jelenséget nagyon komolyan venni, ugyanis ha a hűtővíz az égéstérbe vagy a kenőolajba is bejut, akkor a kenőolaj viszkozitása, kenési és hőelvonási képessége drasztikusan megváltozik és ennek első következménye jó eséllyel a turbó meghibásodása lesz.

A fentiek alapján úgy gondolod, hogy turbó hiba esete áll fenn nálad is? Több módon is tudunk segíteni!

– Előzetes árajánlatot szeretnél kérni javításra? Itt néhány adat megadásával megteheted: https://www.turbo-hiba.hu/arajanlat/

– Díjmentes javításra elszállítást itt tudsz kérni tőlünk: https://www.turbo.hu/erdekel-a-termek/

 

– Kíváncsi vagy egy gyári felújított vagy új, esetleg utángyártott turbó árára? Online katalógusunkban típusra szűrve tudsz böngészni árakkal, elérhetőségekkel itt: https://www.turbo.hu/arak/

Ez is érdekelhet